Fulltextové vyhledávání

Drobečková navigace

Úvod > Aktuality > Světový den vody

Světový den vody



Datum konání:
22.3.2023

„Ubývá míst, kam chodívala pro vodu má starodávná milá….“  Nedostatek kvalitních zdrojů vody patří mezi nejzávažnější globální problémy. Přestože se mnoho organizací ve světě velmi snaží, nemá v současnosti více než miliarda lidí přístup k nezávadné pitné vodě. Vzhledem k nepopiratelným klimatickým změnám se dá předpokládat, že nedostatek zdrojů vody se v blízké budoucnosti stane důležitým tématem i pro ty části světa, kde doposud panuje zdánlivé vodní bohatství. Cílem tohoto dne je zviditelňování nejrůznějších témat souvisejících s vodou a upozorňování na problémy týkající se znečišťování vodních zdrojů, klimatických změn a stále málo zodpovědného přístupu lidí k této problematice.

My jsme se pro tentokrát zaměřili na spotřebu vody při produkci některých potravin a v hodinách přírodopisu a chemie u starších žáků jsme si vyzkoušeli aktivity na toto téma. Především jsme si zopakovali, kudy vede cesta od dešťové kapky do vodovodu, a povídali jsme si o významu čističek odpadních vod. Pak dostali žáci obrázky potravin a tabulky s množstvím spotřebované vody na jejich výrobu. Jejich úkolem bylo, přiřadit k potravině svůj odhad spotřeby vody.

Důležité bylo přemýšlet o délce produkčního cyklu a náročnosti výroby. Potěšitelné bylo, že ve všech třídách se našli žáci, kteří poměrně logicky vyvodili, že nejnáročnější na spotřebu vody bude kilogram vyprodukovaného masa a čokolády, na rozdíl od brambor, nebo salátu. Méně radostné je zjištění, že v rodinách našich žáků je ohleduplnost k přírodě obecně nulová - všeho je přece dostatek a není třeba se zaobírat tak zbytečnými starostmi, jako je úbytek vody v krajině a potřeba vodou šetřit.

Mladší žáci viděli „Příběh kapky vody“ na téma koloběhu vody v přírodě, poslouchali a hádali zvuky vody a pak zpracovávali problematiku vody v hodinách výtvarné výchovy. V některých třídách se Světový den vody objevil i v hodinách matematiky – kolik vody uteče za den z kapajícího kohoutku, kolik jí vypijeme… Také do výuky českého jazyka se dostala voda, ať už v podobě textů s doplňování i/y, nebo do činnosti, související s určováním pádů u podstatných jmen.

Poděkování patří všem učitelům,kteří s dětmi na toto téma pracovali,a výsledky jejich práce bylo možnopublikovat ve výstavnímprostoru školy.

FOTO ZDE